www.svedsketanky.cz

  • •Zvětšit velikost písma•
  • •Výchozí velikost písma•
  • •Zmenšit velikost písma•

Klasifikace olejů ACEA

•PDF•

Sdružení CCMC bylo v roce 1991 nahrazeno Asociací evropských konstruktérů vozidel - ACEA , která koncem roku 1995 vydala vlastní výkonnostní klasifikaci motorových olejů. Klasifikace ACEA  dělí motorové oleje  do tří skupin- oleje pro zážehové motory (  označené písmenem "A" ), oleje pro vznětové motory osobních a lehkých užitkových vozidel ( označené písmenem "B" ) a oleje pro vysoce výkonné vznětové motory ( označené písmenem "E" ) . Výkonnostní stupeň je vyjádřen pro daný typ motoru číslem ( od "1" výše ). V zásadě platí, že čím je číslo vyšší,tím je kvalitnější olej.

V současné době jsou používány následující výkonnostní třídy ACEA 


A1- 96 nově A1- 02  - 
oleje s vysokou ochranou pístu před tvorbou úsad, tvorbou kalů a opotřebením, s vysokou odolností proti oxidaci za vysokých teplot. Umožňující dosahovat úspory paliva min. 2,5% ve srovnání s oleji 15W-40
A2- 96  - 
jako A1- 96, lepší ochrana ložisek, vyšší výkonnost než u CCMC G4
A3- 96 nově A3- 02  - 
jako A2- 96, s vyšší odolností proti oxidaci za vysokých teplot, vyšší výkonnost než u CCMC G5
A4- 00  - 
určená pro vysokovýkonné motorové oleje pro použití v benzinových motorech osobních vozidel s přímým vstřikem
A5- 01 nově A5- 02 - 
vysoce výkonné motorové oleje pro použití v benzinových motorech osobních vozidel. Koncipované pro prodloužené a nebo flexibilní olejové výměny. Oleje s velmi dobrou vysokoteplotní střihovou stabilitou
B1- 96 nově B1- 02  - 
 oleje zabezpečující vysokou ochranu pístu proti tvorbě úsad a vaček proti opotřebení, umožňující dosahovat úspory paliva min. 2.5% ve srovnání s oleji 15W-40
B2- 96  -  jako B1- 96, lepší ochrana ložisek, vyšší výkonnost než u CCMC PD2
B3- 96  -  jako B2- 96, lepší ochrana vaček proti opotřebení, kontrola viskozity a rozptylování sazí, vyšší výkonnost než u CCMC PD2
B4- 98 nově B4- 02  -  jako B3- 96, ale pro motory s přímým vstřikováním
B5- 01 nově B5- 02  -  vysoce výkonné motorové oleje pro dieselové motory s vynikající vysokoteplotní střihovou stabilitou
E1- 96 zrušena  -  oleje s vysokou ochranou pístu před tvorbou úsad a vaček proti opotřebení, lepší než u CCMC D4
E2- 96  -  oproti E1- 96 lepší vlastnosti, zejména vyšší čistota a nižší opotřebení motoru
E3- 96  -  jako E2- 96, lepší ochrana vaček proti opotřebení, kontrola viskozity a rozptylování sazí, vyšší výkonnost než u CCMC D5
E4- 98  -  oleje pro vznětové motory nejvyšší výkonnostní úrovně ( tzv. SHPD - Super High Performance Diesel )  s prodlouženými intervaly výměny oleje.
E5- 98 nově E5- 02  -  oleje pro vysoce a středně zatížené motory s turbodmychadlem i bez něj zaměřena zejména na motory z Americké produkce. Čistota pístu jako u ACEA E3- 98, ale snížené opotřebení motoru vůči E3 a E4
E6  -  vysoce stabilní oleje podporující čistotu pístů, snižující opotřebení ( včetně působením sazí ) a zajišťující stálé mazání. Olej je doporučován pro moderní, vysoce zatěžované vznětové motory,splňující emisní limity Euro 1-4. Umožňuje prodloužené výměnné intervaly dle doporučení výrobce. Je vhodný pro motory se systémem EGR ( Exhaust Gas Recirculation ), DPF ( Diesel Particulate Filter ) a SCR NO ( Selective Catalitic Reduction ) . Třída E6 je zvláště doporučována pro motory s DPF systémy, které spalují palivo s nízkým obsahem síry ( 50 ppm )
E7  -  stabilní oleje zabraňující usazování nečistot na pístech a vzniku zrcadlových ploch na stěnách válců. Omezuje opotřebení ( včetně působením sazí ), vznik úsad v turbodmychadlu. Olej je doporučován pro moderní, vysoce zatěžované vznětové motory splňující emisní limity Euro 1-4. Umožňuje prodloužené výměnné intervaly dle doporučení výrobce. Je vhodný pro většinu motorů se systémy EGR ( Exhaust Gas Recirculation ) a SCR no ( Selective Catalitic Reduction ). není vhodný pro systémy DPF ( Diesel Particulate Filter ).

Specifikace olejů podle ACEA pro motory vybavené částicovými filtry


 C1  -  Stabilní olej kompatibilní s katalyzátorem pro vysoce výkonné zážehové i vznětové motory osobních a lehkých nákladních automobilů se systémy DPF ( Diesel Particulate Filter ) a TWC ( Three Way Catalyst ), které vyžadují nízkoviskozní oleje se sníženým obsahem SAPS ( Sulfate Ash Phosphorus Sulfur - sulfátový popel, síra, fosfor ) a HTHS vyšší než 2.9 mPa.s. Tyto oleje prodlužují životnost systémů DPF a TWC a snižují spotřebu paliva.
 C2  -  Stabilní olej kompatibilní s katalyzátorem pro vysoce výkonné zážehové i vznětové motory osobních a lehkých nákladních automobilů se systémy DPF ( Diesel Particulate Filter ) a TWC ( Three Way Catalyst ), které vyžadují nízkoviskozní oleje s HTHS vyšší než 2.9 Mpa.s. Tyto oleje prodlužují životnost systémů DPF aTWC a snižují spotřebu paliva.
C3  -  Stabilní olej kompatibilní s katalyzátorem pro automobily se systémy DPF ( Disel Particulate Filter ) a TWC ( Three Way Catalyst ). Tyto oleje prodlužují životnost těchto systémů.
•Aktualizováno ••Pondělí•, 08 •Únor• 2010 15:43••