www.svedsketanky.cz

  • •Zvětšit velikost písma•
  • •Výchozí velikost písma•
  • •Zmenšit velikost písma•

Seriál o historii Saabů - Díl 3.

•PDF•

 

Saab 93

 

Nový Saab 93 měl výstavni premiéru 1. prosince 1955 ve stockholmském Hiltonu. Představení uvedla ukázkova jízda skupiny nových Saabu 93, které vedl čerstvý vítez Ríšskeho poháru Erik Carlsson v ješte zablácenem voze typu 92 B. Podstatných změn doznal kromě podvozku předevšim motor. Jeho hlavní konstruktér Josef Eklund využil při jeho vývoji zkušenosti německeho odborníka Hanse Mullera a navrhl tříválcovy dvoutakt. Zmíněná spolupráce byla „odbornám" tiskem komentována firmou o tom, že Saab prý­ vzal pro typ 93 Mullerův třívalec, který koncem války vyráběla DKW pro pohon vysouvani a zasou­vání podvozku letadel Heinkel. Fakt, že Heinkelův motor byl vznětovy dvoutakt, zřejmě novinářům nijak nepřekážel!

 

Dvoutaktní třívalec měl vrtané vyplachovaní, zdvihový objem 748 cm2 (66 mm x 72,9 mm) a výkon 24,5 kW (33 k) při kompresním poměru 7,3:1. Maximum točivého momentu 70 Nm se posu­nulo do výhodne oblasti 2500-3500 ot/min. Směs benzinu s olejem přivádělo elektrické čerpadlo SU do spádoveho karburátoru Solex 40 AI. Elektrická instalace měla již napetí 12 V a zapalování se společnou indukční cívkou řídil rozdělovač Bosch VJ3BRIT. Motor s třírychlostní převodofkou, roz­vodovkou a volnoběžkou byl uložen v podélne ose vozu nad přední nápravou a sklonen o 30° vle­vo. Jeho přední silentbloky byly připevněny přímo do podlahy motorového prostoru.

 

 

 

Protože nová motorárna v Goteborgu se teprve dokončovala a Saab nechtěl zdržet zahájení výroby novýho vozu, bylo prvnich 3000 motoru svěreno k vyrobe panu Millerovi do firmy Heinkel. Spěch se však Saabu vymstil, protože všechny motory od Heinkela musel ještě v záruce vyměnit. Zadírala se klužná ložiska horního pístního čepu a praskaly pístní kroužky, kterým u Heinkelu zapomněli dát do drážek kolíčky. Proto již u prvních tříválců vyrobených Saabern dostalo horni oko ojnice jehlové ložisko a nechyběly ani kolíčky v drážkách. Slisovaný klikový hřídel byl uložen v blo­ku ve všech kuličkových ložiscích 6207, dodavanych od SKF pod normálním číslem, ačkoli se jed­nalo o typ s přesne vymezenou axialni vůlí (+0,10 mm), která kompenzovala vlnění klikového hřídele při nahlých změnách otáček a nezadírala se jako normalní ložiska. To pan Mellde vědel už tehdy, časem se však tento důležitý poznatek z podvědomí švédských opravářů vytratil, takže kon­cem osmdesátých let, v době rozkvětu závodu s historickými automobily, začaly i ve švedsku s tě­mito vozy nehorázné problémy. Naštěstí na správná ložiska nezapomněl náš odborník na dvoutakty Jirka Krátky a Švédové, kteří nebyli schopni kliky úspěšně opravovat, byli rádi, když jsme jim po­mohli.

 

Torzní tyče na obou nápravách byly nahrazeny visunutými pružinami. Nová zadní náprava sestávala z příčně nosné ocelové trubky tvaru širokého U, uchycené uprostřed vozu ve velkém silent­bloku v přicnem tunelu karoserie tak, aby nerušila rovinu podlahy. Podélně byla vedena dvěma dvojkyvnými rameny, zavešenými mezi podlahou a nápravnici, jednoduchá konstrukce plnila současně funkci torzmho stabilizátoru a odstranila nadměrnou pretáčivost zádě, kterou trpěl typ 92.

 

 

 

Vzhledové upravení a vyztužena karosérie měla vnější rozměry 4010x1570x1470 mm, zvětseny rozvor a rozchod na 2480 mm, resp. 1220/1220 mm, a nepodstatně zvýšenou pohotovostní hmot­nost na 787 kg.

U modelu 1957 byly na přání montovány dvoubodové bezpečnostní pásy na přední sedadla a od dubna 1957 bylo možno objednat automatickou odstředivou spojku Saxomat. Nabídkou bezpečnostních pásů automobilka Saab dokázala, že patří mezi elitní skupinu firem, které to s bezpečností přepravovaných osob myslí opravdu vážně.

 

Jako model 1958 byl předveden 3. září 1957 modernizovaný typ Saab 93 B. Na první pohled se lišil neděleným, zaobleným čelním sklem a nahrazením ramenkových ukazatelů směru blikači. Do palivove nádrže bylo instalováno samomísici zařízení a poměr oleje a benzínu se snížil z 1:25 na poměr 1:33.
 

 
Autor: Soobiksaabik
•Aktualizováno ••Úterý•, 01 •Červen• 2010 11:42••