www.svedsketanky.cz

  • •Zvětšit velikost písma•
  • •Výchozí velikost písma•
  • •Zmenšit velikost písma•

Historie Volvo 1800E - švédské Ferrari

•PDF•

Ještě než si představíme Volvo 1800E, podívejme se, co mu předcházelo. Když v padesátých letech viděl tehdejší šéf firmy v Americe spousty evropských a hlavně anglických sporťáků, dostal nápad postavit také ve Švédsku podobný automobil.

 

Na zkrácený podvozek sedanu PV 444 umístil plastovou karosérii od kalifornské firmy Glasspar. Automobil však ničím nezaujal, naopak u veřejnosti úplně propadl. S označením P1900 existoval jako kupé s pevnou střechou nebo otevřený kabriolet. Neúspěch automobilku neodradil a ještě s větší chutí se pustila v roce 1957 do nového projektu.

Volvo oslovilo renomované karosářské firmy Frua a Ghia, aby vytvořily návrh 2+2místného sportovního kupé. Vlastní návrh je však spíše připisován Pietru Fruovi, který jej nejdříve rozpracoval u firmy Ghia, ale pak dokončil ve vlastním podniku Frua. Konečnou podobu mu dodal Pelle Petterson, který vystudoval v USA průmyslový design a jako volný designer pracoval pro obě firmy. Prezident Volva se však rozhodl spontánně pro vizi studia Frua, aniž by tušil, že tím vlastně favorizuje práci syna šéfkonstruktéra.

Na svojí dobu mělo kupé velice atraktivní tvary s italským rukopisem, ostré hrany na zadních blatnících připomínaly ploutve nebo křídla amerických křižníků.

Za základ posloužila podlahová plošina s rozvorem 2,4 metru z modelu P120 Amazon včetně přední nápravy s dvojitými lichoběžníkovými rameny a poháněné zadní nápravy vedené dvěma podélnými rameny. Pérování bylo vinutými pružinami, brzdy vpředu bubnové, vzadu kotoučové.

Nejdříve bylo kupé představeno na fotografiích v roce 1958. Prezentace zcela nového sportovního vozu, respektive ještě prototypů, proběhla v roce 1960 na výstavách v Bruselu a v New Yorku. Ovšem do výroby se dostal až na podzim 1961. Vyvstal totiž problém, kde kupé vlastně vyrábět, neboť kapacita švédských závodů byla naplněna. Původně přicházela v úvahu karosárna Karmann, ale po zásahu Volkswagenu jako prioritního zákazníka ke spolupráci nedošlo. Následovala další jednání, například s NSU, Hanomagem nebo karosárnou Drauz, ale také bezúspěšně.

 

Nakonec našlo Volvo společníky až v Anglii. Skelety karosérie vznikaly ve skotské firmě Pressed Steel a celá auta se kompletovala společně s mechanickými díly dovezenými ze Švédska, v automobilce Jensen. Do roku 1963 vyjelo z Anglie na dva tisíce vozidel, ovšem s nepříliš dobrou kvalitou. Anglické modely lze poznat především podle zakřiveného tvaru nárazníku a dekoračních lišt na bocích. První sérii poháněl kapalinou chlazený řadový  zážehový čtyřválec 1.8 s visutými ventily, který s dvojicí karburátorů dosahoval výkonu 90 k při 5500/min. Větší inovace se vůz dočkal při přeložení výroby do Švédska (karosérie se v Anglii lisovaly až do roku 1968). Zvýšením kompresního poměru získal 6 koní navíc,měl nová sedadla a označení 1800S jako Sverige. Také zakřivené nárazníky byly nahrazeny klasickými rovnými.


Modernizace pokračovaly také v dalších letech, v roce 1968 se výkon vyšplhal na 107 koní při 5600/min. Ovšem tím zvyšování neskončilo, o rok později byl objem motoru zvýšen na 2 litry, dostal elektronické vstřikování paliva řízené počítačem, větší sací ventily a nový vačkový hřídel. Výsledkem bylo 120 koní při 6000 ot./min. S novou mechanickou čtyřstupňovou převodovkou Z, vybavenou funkcí Overdrive, dosahoval rychlosti až 185 km/h a na stovku se rozjel za 11 sekund. Při jízdě na čtyřku stačilo zatáhnou za páčku na středovém tunelu, čímž se elektricky přiřadila "pětka", tzv. Overdrive, šetřící palivo.

Třebaže mělo nové Volvo větší objem, označení 1800 zůstalo, pouze přibylo E jako označení pro vstřikování paliva. Právě tento automobil vidíte na našich snímcích. Vpředu i vzadu byl vybaven kotoučovými brzdami, přední kola jsou nezávisle zavěšena na lichoběžníkových ramenech a odpružena vinutými pružinami, vzadu byla tuhá náprava a podélná rameny, torzní tyč a vinuté pružiny.

Přístrojová deska svým charakterem tak trochu připomínala kokpit letadla, jak bývalo u sportovních vozů šedesátých let zvykem. Všude spousta budíků, páček, ruční brzda byla umístěna nezvykle vlevo vedle sedadla řidiče. V nízko položených sedadlech se sedělo s nataženými nohama podobně jako v závodním voze.

Ještě než skončila výroba kupé, představili Švédové kombi 1800 ES s prodlouženou střechou a prosklenou výklopnou zadní stěnou. Zhruba desetiletou kariéru Volva 1800 uzavřel 17. červen 1973 s počtem více než 47 tisíc modelové řady 1800.


Autor: •Tato emailová adresa je chráněna před spamboty, abyste ji viděli, povolte JavaScript•
•Aktualizováno ••Pátek•, 16 •Říjen• 2009 01:00••