www.svedsketanky.cz

  • •Zvětšit velikost písma•
  • •Výchozí velikost písma•
  • •Zmenšit velikost písma•

Recenze S80 3,2

•PDF•

S80, vyráběná v letech 1998 – 2005, byla posledním klasickým velkým Volvem, protože nová S80 je stavěna jako přímý protivník německé konkurence. S80 má dobrý rodokmen. Navazuje na modely S70 a 850. Osmsetpadesátka byla klasickým hranatým sedanem Volvo ze zlatých osmdesátých let, S70 byla zakulaceným nástupcem. S80 pak v roce 1998 přicházela se zbrusu novými tvary a tolik diskutovanou barokní zádí. Právě tento design zachránil Volvo před pár lety od fádních hran.

 

Volvo S80 se dodávalo buď s pětiválcovým benzínovým motorem s nízkotlakým přeplňováním (210 k), pětiválcovým benzínovým motorem (140 k), nebo vynikajícím pětiválcovým vznětovým motorem D5 (163 k). Ten zůstal i pod kapotou nové S80, ale v benzinových agregátech se udála revoluce v podobě šestiválce a osmiválce pod kapotou. My jsme měli v testu šestiválec 3.2. Stačí velkému a drahému Volvu?

volvo_s80/P1280911.JPG volvo_s80/P1280919.JPG volvo_s80/P1280931.JPG volvo_s80/P1280939.JPG

Krásná Valkýra

Nové Volvo S80 někde vyrostlo a jinde zeštíhlelo. Především ale působí skutečně prémiově. Zarazí délka 4 851 mm, která daleko více odpovídá BMW pětkové řady (4 841 mm) než mamutímu BMW sedmičkové řady, ke kterému by se mělo Volvo řadit jako vlajková loď. Zkrátka Volvo S80 přes veškerou prémiovost zůstává v segmentu vyšší střední třídy. Šířka 1 861 mm opět odpovídá úhlavnímu konkurentovi BMW řady 5 (ten má 1 846 mm). Výška činí 1 490 mm a sporný rozvor činí 2 835 mm, zatímco pětkové BMW jej má 2 888 mm.

Když srovnáme rozměry S80 s Audi A6, zjistíme, že na tom není tak špatně. Audi A6 měří na délku 4 916 mm a rozvor činí 2 843 mm, což je jen o pár centimetrů více než u Volva.

Příď nové esoosmdesátky je neobyčejně agresivní. Masivní gril je předsunut spolu se střední částí předního nárazníku. Typická maska Volva je jedinou spojnicí s předchozí generací. Rozměrné bixenonové přední světlomety nezapřou inspiraci u Audi A6. Přední nárazník je opět po vzoru Audi A6 ozvláštněn trojicí velkých nasávacích otvorů v rovině pod SPZ. Přední kapota se zvedá až za maskou chladiče a při pouhém opření ruky zaujme svou pružností. To je výsledek zadaní, aby bylo Volvo co nejpřátelštější k chodcům při případném střetu s nimi.

Vnější zpětná zrcátka si neodpustila postranní směrovky. Profil Volva zaujme masivním převisem před předními koly a typicky klenutou kapotou, která kontrastuje s poměrně subtilními blatníky. Parádní patnáctiparsková sedmnáctipalcová litá kola obouvají pneumatik o rozměrech 225/50.

Na masivní kapotu navazuje ostře skloněné čelní sklo a daleko aerodynamičtější kabina, která zaujme především ostrým zkosením C sloupku. Boční prosklení je rámováno chromovanou lištou. Kliky jsou již tradičně opatřeny tlačítkem pro bezklíčové otevření dveří, poměrně rozměrné přední dveře doplňují mnohem subtilnější zadní dveře.

Zadní část esosmdesátky nezapře proporce převzaté z menšího sedanu S60. Oproti předchozí S80 se vytratila masivní sedanovitá záď a Volvo vypadá spíše jako rozměrnější kupé. Konečně zadní negativně zkosenou hranu ukončují koncové svítilny s výrazným přesahem do boku vozu.

Zajímavým prvkem je ploutev střešní antény, která je umístěna v zadní části střechy a dotváří profil vozu. Negativně prohnuté C sloupky trochu nostalgicky připomínají Tatru 613, ale do reality nás vrací nezvykle ostře skloněné zadní prosklení.

Ostrá hrana víka zavazadlového prostoru nenechá na pochybách o sportovním charakteru nové vlajkové lodi. S ní kontrastuje chromovaná lišta mezí hranou a prostorem pro SPZ, která se táhne mezi sdruženými koncovými svítilnami s čirou optikou a typickým barokním tvarem.

Typicky „Volvo“ je opět masivní zadní nárazník s výrazným vykrojením pro víko zavazadlového prostoru a skrytý výfuk, který konkurence nechává nezakrytý.

volvo_s80/P1300230.JPG volvo_s80/P1300239.JPG volvo_s80/P1300250.JPG

Luxusní klub

Spíše než interiér automobilu připomíná Volvo S80 luxusní klub, čemuž odpovídají použité materiály. Jemná béžová kůže je kombinována s měkčenými plasty, imitací kořenového dřeva a leštěným hliníkem. Krása.

Po otevření dveří vás uvítá typická prahová lišta Volvo. Masivní dveře lze otevřít v dost velkém úhlu, abyste pohodlně nastoupili. Pohodlná kožená sedadla z jemné béžové kůže s perforací vás pohltí a vy si dle ročního období vyberete, zda je chcete chladit nebo vyhřívat. Dle libosti. Sloupek řízení je výškově i podélně stavitelný, elektricky nastavitelná sedadla mají pochopitelně paměť pro více uživatelů.

Horní část palubní desky tvoří měkčený černý plast s velkým reproduktorem Dynaudio. Zbytek tvoří béžový plast v kombinaci s imitací kořenového dřeva. Hned vedle klasické kapličky s analogovými přístroji a displejem palubního počítače se nachází výdechy ventilace a pod nimi netradičně řešený středový panel, který je po vzoru menších modelů S40/V50/C70 „ve vzduchu“ - oddělen od palubní desky a středového tunelu, čímž vznikl originální úložný prostor za ním.

Středový panel nese ovládání dvouzónové automatické klimatizace, audiosoustavy Dynaudio, zajímavě je řešeno přepínání výdechů ventilace – nastavuje se na tlačítku v podobě pasažéra. Středový panel s tunelem jsou opět vyvedeny v béžovém plastu s imitací kořenového dřeva a leštěným hliníkem. Ovladač automatické převodovky stejně jako volant jsou obšity nejjemnější béžovou kůží. Na středovém tunelu se dále nacházejí úložné boxy, chladnička a loketní opěrka opět v kůži.

Zadní sedadla ve světlé kuži mají vynikající ergonomii a perličkou je aktivní opěrka hlavy, která se přizpůsobí potřebám pasažérů. Místa nad hlavou je i přes výrazné zkosení C sloupku dost i pro dvoumetrového pasažéra. Jedinou slabinou je pouze průměrný prostor pro kolena cestujících vzadu. Na tuto třídu automobilů bychom očekávali nějaký ten centimetr navíc.

Zavazadlový prostor disponuje objemem 480 litrů s nízkou nákladovou hranou. Trochu jsme v něm postrádali sendvičovou podlahu, kterou disponují některé další modely Volvo.

Koncert pro šest válců, automatickou převodovku a přesné řízení

Pod majestátní kapotou je ukryt celohliníkový zážehový šestiválec o objemu 3 192 ccm s výkonem 175 kW (238 koní) při 6 200 ot./min. Motor disponuje točivým momentem 320 Nm při 3 200 ot/min.

Výše uvedené hodnoty naznačují, že šestiválec je papírově blízko skvělému přeplňovanému pětiválci T5, jen k tomu nepotřebuje turbodmychadlo a nabízí sametový chod. Hlavním důvodem jeho vzniku byla konkurenceschopnost prémiovým soupeřům od Audi, BMW a Mercedes-Benz, které běžně používají šestiválce jako základní motorizace.

Motor s dvěma vačkovými hřídeli v hlavě válců (konstrukce DOHC) používá plynule měnitelné časování sacích ventilů CVVT a technologii přepínání profilu sací vačky CPS v závislosti na otevření škrtící klapky. O nízké emise se starají dva třícestné katalyzátory s dvojicí Lambda sond.

Nový šestiválec je koncernovým dárkem od Fordu a je skutečně reálné, že Volvu otevře dveře k novým zákazníkům, kteří se dosud zdráhali klasických pětiválců pod jeho kapotou. Přitom tento šestiválec můžete krmit jen Naturalem 95 a zvládne i Natural 91, což jsme vyzkoušeli naostro.

volvo_s80/P1290668.JPG volvo_s80/P1290679.JPG volvo_s80/P1290687.JPG volvo_s80/P1290716.JPG

Šestiválec je nabízen pouze v kombinaci s šestistupňovým automatem, který si s agregátem docela slušně rozumí a obejde se bez typických zaváhání při akceleraci, která se občas konají při jeho kombinaci se vznětovou dépětkou. Kdo chce, může zkusit sekvenční řazení pákou na středovém tunelu. Zkusili jsme to, ale automat nám přišel rychlejší.

Po nastartování neslyšíte téměř nic, jen palubní elektroniku a vzdálený zvuk motoru. Zde se udála největší revoluce oproti předchozí generaci. Šestistupňový automat vůz hbitě a bez cukání rozjíždí a pokud nesledujete tachometr, brzy jedete minimálně stopadesát. Automat nemá příliš v lásce manuální podřazení, ale sám rád při akceleraci na dálnici střídá čtyřku, pětku a šestku. Zátah při akceleraci je vynikající, stejně jako v ostře projížděných zatáčkách.

Řízení ve Volvu je lehce přeposilované, ale tak to má u luxusních vozů být. Přirozeně se počítá s tím, že by za volant někdy mohla usednout křehká blondýna, a tak lze volantem otáčet jedním prstem. Přesto řízení skvěle čte vozovku, k čemuž dopomáhá vynikající podvozek, vpředu řešený klasickou konstrukcí MacPherson, vzadu multilinkem s nezávislým zavěšením zadních kol s pomocným hliníkovým rámem. Právě vyspělá zadní náprava nejvíce sekunduje řízení. Pro puntíčkáře – mezi krajními rejdy je třeba 2,8 otáček volantem a k otočení Volva je třeba obrysový průměr 12,7 m.

Za zmínku stojí také vynikající kotoučové brzdy, kterým zdatně sekunduje ABS, EBA (brzdový asistent) a DSTC – protismykový systém. Zastavit s nimi lze takřka na místě. Klasickou ruční nahradila nožní brzda nalevo od pedálů brzdy a plynu.

Stejně jako BMW používá i Volvo multiplexní digitální systém s palubní diagnostikou, který minimalizuje možné závady v elektroinstalaci a umožňuje okamžitou autodiagnostiku.

volvo_s80/P1290113.JPG volvo_s80/P1290139.JPG volvo_s80/P1290142.JPG volvo_s80/P1290151.JPG

Do klubu, Alfréde

Ve městě se Volvu líbí už proto, že mezi prémiovými sedany platí za kompakt. Úžasná sedadla s vynikajícími opěrkami se vždy postarají o vaši páteř a v tomto ohledu je souměřitelný snad jen rovněž severský Saab se svým letitým modelem 9-5. Dlažba, výtluky, retardéry, nic z toho necítíte, Volvo je k nim absolutně netečné. Za svou vynikající službu si po městě vezme 10,8 l/100 km.

Mimo město Volvo naplno odhalí přednosti krátkého rozvoru a zdatně sekunduje svým konkurentům v serpentinách i na rovince. Nedá se říci, že by existovalo slabé místo v jízdních vlastnostech fenomenálního Volva. Nenašli jsme ho, neexistuje. Pokud byste se o některém doslechli, rádi zjistíme, jak a proč nám uniklo.

Volvo se dlouho chová neutrálně a jen tak se nenechá utrhnout. Povedlo se nám to teprve na šotolině a utrženou záď jsme velmi rychle korigovali kontra přes volant. Výsledná spotřeba činí 11,3 l/100 km.

Na dálnici nastává závěrečný opus jízdního koncertu švédského krále. Vypněte rádio a užívejte si to ticho. Slyšíte? Motor točí mezi 3 500 – 4 000 ot./min, zrychlujete na 140 km/h, ale nic neslyšíte. Až do 180 km/h vás neobtěžuje aerodynamický hluk, teprve ve vyšších rychlostech slyšíte, jak kolem vás duje. To je Volvo S80.

Výsledná spotřeba v dálničním provozu činí 12,8 l/100 km, což přičítá vyššímu tempu. Průměrná spotřeba se udržela na 11,2 l/100 km.

Za méně než 1,5 milionu je vaše

Námi testované Volvo S80 3,2 ve vrcholné výbavě Summum lze pořídit od 1 447 000,- Kč vč. DPH. Pro srovnání Audi 3.2 FSi s Multitronicem (automatická převodovka) lze pořídit od 1 400 600,- Kč vč. DPH, BMW 530i s paketem 1 a automatickou převodovkou od 1 467 694,- Kč vč. DPH.

Upřímně Audi mi přijde být příliš plebejské a BMW zase nepřinese tolik komfortu. Proto by moje volba směřovala k Volvu S80. Zda Volvo S80 bude opravdu zabijákem BMW a Audi, to ukáže čas.

Naměřená dynamika

Zrychlení:

 

0-100 km/h: 8,2 s
0-140 km/h: 15,0 s 
0-160 km/h: 19,2 s
0-180 km/h: 27,5 s 
0-200 km/h: 34,1 s

 

Pružnost:

 

40 - 80 km/h: 4,2 s
60-100 km/h: 5,1 s
80-120 km/h: 7,0 s

 

Převody – sekvenční řazení:

 

 40:   2 - 2500; 3 - 1700; 4 - 1100
 60:   2 - 3750; 3 - 2500; 4 - 1900; 5 - 1400
 80:   2 - 5000; 3 - 3250; 4 - 2500; 5 - 2000; 6 - 1500
100:                 3 - 4200; 4 - 3100; 5 - 2300; 6 - 1800
120:                 3 - 5000; 4 - 3700; 5 - 2800; 6 - 2200
140:                                4 - 4350; 5 - 3200; 6 – 2500
160:                                4 - 4900; 5 - 3700; 6 – 3000

 

volvo_s80/P1300186.JPG volvo_s80/P1300187.JPG volvo_s80/P1300189.JPG volvo_s80/P1300200.JPG

Technické údaje

Hodnoty udávané výrobcem

Motor

  • Kapalinou chlazený zážehový šestiválec, uložený vpředu napříč před přední nápravou
  • Objem: 3 192 ccm
  • Největší výkon: 175 kW (238 k) při 6 200 ot./min
  • Největší točivý moment: 320 Nm při 3 200 ot./min
  • Palivo: Natural 91-98

Provozní vlastnosti

  • Max. rychlost: 240 km/h
  • Zrychlení z 0 na 100 km/h: 7,9 s
  • Spotřeba paliva (l/100 km):
    • Kombinovaná: 9,8
  • Objem palivové nádrže: 70 l

Hmotnosti

  • Pohotovostní hmotnost: 1 656 kg
  • Celková hmotnost: 2150 kg

Vnější rozměry

  • Délka: 4 851 mm
  • Šířka: 1 861 mm
  • Výška: 1 490 mm
  • Rozvor náprav: 2 835 mm

Vnitřní rozměry

  • Základní objem zavazadlového prostoru: 480 l

 

 

•Aktualizováno ••Pátek•, 16 •Říjen• 2009 01:02••