www.svedsketanky.cz

  • •Zvětšit velikost písma•
  • •Výchozí velikost písma•
  • •Zmenšit velikost písma•

Recenze Saab 9-3 ´98

•PDF•

Situace švédské automobilky Saab nebyla koncem 80. let právě nejrůžovější. Z málo produktivní továrny v Trollhättanu vyjížděl zastarávající velký model 9000, spřízněný ještě s Fiatem Croma a Lancií Thema (ve výrobě vydržel až do roku 1998), a menší 900, konstrukčně odvozený od modelu 99 z konce 60. let. V roce 1990 však v Saabu získal poloviční podíl mocný koncern General Motors, který automobilce dodal nový životní impuls.

Prvním novým modelem, který vyjel z továrny po vstupu GM, byl v roce 1994 Saab 900, postavený na podvozku Opelu Vectra. V roce 1998 dostala „devítistovka“ facelift, který nebyl zvenčí kromě přejmenování na 9-3 a menších stylistických úprav příliš patrný. Hlavní změny se totiž udály pod karoserií. Přes 1100 změn mělo za cíl vylepšit kritizované jízdní vlastnosti Saabu 900. Modernizovaný Saab 9-3 pak vydržel ve výrobě až do roku 2002, kdy jej nahradil současný 9-3 Sport-Sedan. 

Saab 9-3 se vyráběl ve třech karosářských verzích: jako třídveřový a pětidveřový hatchback, a zejména v USA populární kabriolet. Základem poměrně široké nabídky motorů byl do roku 2000 atmosférický benzínový dvoulitr o výkonu 130 koní, pouze v roce 1998 v nabídce figuroval i druhý atmosférický motor 2,3 litru o výkonu 150 koní. Saab je však známým propagátorem přeplňovaných motorů, takže u 9-3 narazíme hned na několik výkonových verzí dvoulitrového turbomotoru. Verze LPT měla výkon 150 koní, další varianty pak byly naladěny na 154 k, 185 k, 200 k, 205 k a špičkový Viggen nabízel dokonce 225 koní. Saab 9-3 se prodával i s turbodiesely 2,2 litru o výkonu 115 koní, od roku 2001 pak i ve výkonnější verzi se 125 koňmi. 

Styl

Tvary hatchbacku 9-3 pravda nejsou žádná moderna (vždyť jeho kořeny sahají až do roku 1994), ale Saaby si obvykle pořizují lidé, kteří nechtějí splynout s davem, přitom však touží po důstojném a bezpečném autě, které nebude prvoplánově budit pozornost. Zkrátka Saaby jsou svébytná auta se svébytnou klientelou, o čemž koneckonců svědčí dlouhé výrobní cykly modelových řad. 

Interiér

K novodobým Saabům patří i specifický interiér, který příliš nepodléhá módním vlivům. Srovnáte-li přístrojovou desku Saabu 9-3 z roku 1998 s novým 9-5 po posledním faceliftu, mnoho zásadních rozdílů nenajdete. Interiér testovaného Saabu vypadal díky zachovalému koženému čalounění velmi důstojně. Volant je však nastavitelný pouze podélně, takže jeho polohu vůči stehnům je třeba regulovat výškou sedáku. Sedadla jsou pohodlná, ale v testovaném Saabu nefungoval mechanismus sklápění opěradla řidiče. Tradičním znakem Saabů je spínací skříňka umístěná mezi předními sedadly, která řidiči nedovolí vytáhnout klíč bez uzamčení zpátečky. Další zajímavostí je tlačítko Night Panel, po jehož stisknutí zůstane aktivován pouze rychloměr, aby řidič nebyl rozptylován ostatními ukazateli. Bohužel až vedle parkovací brzdy jsou umístěna špatně dostupná tlačítka ovládání oken. Silnou stránkou Saabu 9-3 z hlediska praktičnosti je obrovský a díky pátým dveřím skvěle přístupný kufr. 

Jízda

Poměrně usedlý vzhled Saabu 9-3 v provozu svádí k podcenění ze strany méně znalých účastníků provozu. Testovaný Saab ale poháněl vynikající přeplňovaný benzínový dvoulitr o výkonu 185 koní, kterému díky dostatku točivého momentu nečiní potíže jezdit v pásmu kolem 1500 otáček. Pokud ale necháte turbo pořádně nadechnout, nad 2500 otáčkami se vám odvděčí impozantním zátahem, s nímž je hbité předjíždění hračkou. Turbomotory však od Saabu předchází pověst poněkud rozmlsanějších strojů. Přiznám se, že po ujetí prvních 80 km v městském provozu při spotřebě 13,5 l/100 km jsem začal být trochu nervózní, k jakému poklesu dojde za hranicemi města… Reálná zkušenost mě však uklidnila. Při vyrovnané jízdě v rámci rychlostních limitů jsem dosáhl spotřeby rovných 8 l/100 km, při výraznějším využívání dynamických možností motoru jsem pak jezdil za 10 l/100 km. 

Podvozek Saabu 9-3 byl značně vylepšen při faceliftu v roce 1998, ale přesto nedosahuje kvalit tehdejších etalonů. Je měkčí, takže se hodí spíše na pohodlné cestování. Přední náprava testovaného Saabu v zatáčkách už nebyla nejjistější, protože evidentně trpí kromě brzdění a zatáčení i přenosem vysokého výkonu. 

Závěr:

Saab 9-3 je zajímavou a dostupnou volbou pro ty, kdo chtějí stát mimo hlavní proud nebo jsou obdivovateli švédské značky. Uvážíte-li, že testovaný Saab stál jako nový přes 1,3 milionu korun a dnes jej pořídíte za cenu hluboko pod 200 tisíc, pak se proti jeho kvalitám argumentuje jen stěží.


 

 

•Aktualizováno ••Neděle•, 10 •Květen• 2009 23:05••