www.svedsketanky.cz

  • •Zvětšit velikost písma•
  • •Výchozí velikost písma•
  • •Zmenšit velikost písma•

Volvo XC60 Euro NCAP 2009

•PDF•

Volvo XC60 absolvovalo nárazové testy Euro NCAP v roce 2008 a dle staré metodiky získalo 5 hvězd za ochranu dospělých cestujících. Nyní byly výsledky testu 2008 aktualizovány dle nové metodiky hodnocení. Volvo XC60 je mimořádně bezpečný vůz.

 Původní myšlenka výrobce je navíc úhledně zabalena v karosérii se sportovním nádechem. Nejvíce novinek přináší tentokrát seveřan hlavně v oblasti aktivní bezpečnosti. Jmenujme například systémy BLIS, Collision warning, Lane Departure Warning, City Safety.

Výsledky testů, které Euro NCAP zveřejnilo v roce 2008 s následným přepočtem dle metodiky 2009, absolvoval model Volvo XC60 Momentum s dieselovým agregátem, s karoserií SUV o hmotnosti 1850 kg.

Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na předních sedadlech, dvoustupňový čelní airbag řidiče a spolujezdce, boční airbagy a hlavové airbagy. Vůz byl vybaven připomínači nezapnutých bezpečnostních pásů na všech místech

Úchyty ISOFIX byly pouze na zadních místech. Pro testy ochrany dětí byla pro figurínu 18 i 36 měsíců věku použita sedačka vlastní konstrukce Volvo Childseat, která byla pro obě figuríny instalována proti směru jízdy.

Ochrana dospělých

Prostor pro cestující zůstal po nárazu stabilní a A-sloupek karosérie se posunul směrem vzad o pouhé 3 mm. Konstrukce sloupku řízení (patent Volvo) je navržena tak, aby se volant posunul směrem vpřed od řidiče a vznikl tak ještě větší prostor pro ochranu řidiče. Adaptivní omezovače síly v bezpečnostních pásech přizpůsobily svůj degresivní účinek poloze sedadla a intenzitě nárazu. Kolena a stehna cestujících na předních sedadlech byla dobře ochráněna. Výrobce navíc prokázal, že kolena a stehna cestujících jsou dobře ochráněna i v případě různých velikostí cestujících nebo různých pozic při sezení.

 

 

Při bočním nárazu získalo Volvo XC60 maximální počet bodů (16 b.) Při nárazu na kůl (13,3 b. z 16 b. možných) vedla ke ztrátě bodů ochrana v oblasti hrudníku (známka mezní) a břicha. Úroveň ochrany krční páteře při nárazech zezadu je dobrá.

Euro NCAP 2009: Kategorie 1 - Ochrana dospělých
TestČelníBočníNa kůlWhiplashCelkem
Jednotkybody%body%body%body%body%
Ochrana dospělých15,597%8100%6,784%3,588%3494%

Ochrana dětí

Pro obě figuríny byl použit dětský zádržný systém s orientací proti směru jízdy, což je pro dětské tělo bezpečnější. Za ochranu dítěte ve věku 36 měsíců získalo Volvo XC60 maximum bodů a za ochranu dítěte ve věku 18 měsíců ztratilo jen desetinu bodu. Komisaři strhnuli body za provedení varovného štítku, který upozorňuje na nebezpečí vyplývající z používání dětské sedačky s orientací proti směru jízdy na sedadle spolujezdce. Není dostatečně zřetelný a trvale připevněný. Airbag spolujezdce lze deaktivovat, avšak informace o stavu airbagu směrem k řidiči není dostatečně zřetelná. Přítomnost úchytů typu ISOFIX na zadních vnějších sedadlech není výrazně označena.

Euro NCAP 2009: Kategorie 2 - Ochrana dětí
TestDynamické testyOznačeníUpevněníVozidloCelkem
Jednotkybody%body%body%body%body%
18 měsíční11,999%4100%2100%323%--
36 měsíční12100%4100%2100%--
Ochrana dětí-3979%

Ochrana chodců

Za ochranu nohou v oblasti nárazníku získává XC60 maximum bodů. Dodatečné testy však odhalily skutečnost, že některé oblasti pod prostředním zkušebním sektorem nárazníku poskytují nedostatečnou míru ochrany. Oblast kapoty, kde by s největší pravděpodobností dopadla hlava dítěte je hodnocena jako dobrá. Volvo ztrácí body v oblasti přední hrany kapoty a za ochranu hlavy dospělého.

 

Euro NCAP 2009: Kategorie 3 - Ochrana chodců
TestHlavaPánevNohyCelkem
Jednotkybody%body%body%body%
Ochrana chodců11,347%00%6100%1748%

Asistenční systémy

Stabilizační systém je součástí standardní výbavy celé modelové řady. Připomínače nezapnutých bezpečnostních pásů na místě řidiče a spolujezdce vyhovují požadavkům Euro NCAP.

Euro NCAP 2009: Kategorie 4 - Asistenční systémy
-Omezovač rychl.Stabilizační systémPřipomínač pásůCelkem
-body%body%body%body%
Asistenční systémy00%3100%3100%686%

Celkový výsledek: 5 hvězd

Volvo XC60, které podle staré metodiky v roce 2008 obdrželo za ochranu dospělých cestujících 5 hvězd zůstává i podle nové metodiky v pětihvězdičkové kategorii. Potenciál pro zlepšování má XC60 zejména v oblasti ochrany chodců v oblasti přední hrany kapoty a hlavy dospělého a dále v oblasti ochrany hrudníku při nárazu na kůl.

Přesto je Volvo XC60 mimořádně bezpečným vozem. I v roce 2010 by se současným stavem dosáhlo na 5 hvězd, ale v roce 2012 by se muselo zlepšit v ochraně chodců.

Euro NCAP 2009 - Rekapitulace výsledků
Kategorie1234Celkem
NázevOchrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsist. syst.Vážený průměr
Jednotkybody%body%body%body%%
Výsledky3494%3979%1748%686%81%
Počet hvězd* * * * *

Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení? Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce. Kategorie 1 (Ochrana cestujících) tvoří v roce 2009 50 % výsledné známky, kategorie 2 (Ochrana dětí) 20 %, kategorie 3 (Ochrana chodců) také 20 % a kategorie 4 (Asistenční systémy) pak zbývajících 10 % známky.

 


 

•Aktualizováno ••Pondělí•, 15 •Červen• 2009 17:10••